الجمعة، 12 ديسمبر 2014

شريطة ستان


لساني جوا عيونك هم
و إنت ف عمري كنت أهم
لساني حباية الضي الفاضله
ف عينك
و إنت بتسحب آخر شيء
ف رصيدك
و بتوصيني على روحي
و انا با فرد عمري
شريطه ستان
ف طرف البرواز
الحاضن صورتك
و باخلَّص روحي
من آخر باصَّه عليك
62
 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


و اسقَّط دمعه
فى غابة رموشك
 باسقيك الحلم
اللي معشتوش
و باقفل أبواب التمنِّي
صوت الرصيف اتحشرج
شارع عمرك انتهي
كل الخطاوي مروَّحه
والعابرين جنبك هوا  ..
و أنا
وحدي باحسَّك
خطوتين باقيين فى ضلَّك
ليه بتجري .. ليه تعزِّيني
63
 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


فى عمري
بتحسسني بعجز ارادتي
و انا فاقده حتي الاعتراض
إنت .. كنت افتراض
لحبة حياه
خلصوا بدري
دوبوا عمرك فى عمري
إنت .. قررت الغياب
و أنا .. مكتوب اعيش
أفتِّش فى دولاب البُكا
و انشر ف أحزان السنين
انشف الدمع بآهاتي
و انسِّي روحي بالحنين
64
 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


و لما اتعب .. أترمي
على شماعه تايكه
و اتركن على اقرب ناصيه
في طريق الحياه


                                                                         

السويس سبتمبر 2004



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق